keskiviikko 20. kesäkuuta 2012

Syömisestä

Mulla oli vaikeuksia tän postauksen otsikoimisessa. Halusin kirjoittaa jotain syömisestä ja sen kontrolloimisesta, mutta en oikein tiennyt miten tai mitä. Tän ei ole tarkoitus olla mikään laihdutusvinkkiteksti, eikä liioin ravitsemusohje.. tää on vähän tällainen väliinputoaja, ajatuksiani syömisestä.

Mä olen aina ihmetellyt, miksi ihmisten on niin vaikeaa laihduttaa. Itse en ole koskaan ollut laihiksella tai edes karkkilakossa. Ei ole ollut tarvetta, sillä olen aina ollut alipainoinen ja niinpä mua on ennemmin kannustettu syömään kuin olemaan syömättä! Lisäksi olen pieniruokainen, joten mun mielestäni on kummallista, miten joku on aina laihduttamassa. Eihän se VOI olla niin vaikeaa? :D Syöt vain vähemmän kuin kulutat! (En ota nyt kantaa lainkaan liikuntaan, nukkumiseen ym.)

http://blackbeltreview.files.wordpress.com

Mulla on mielestäni terve suhtautuminen ruokaan. (Huom, nimenomaan suhtautuminen siihen, ei terveet ruokailutottumukset! ;))
Hyvä ruoka on taivaallinen nautinto, mutta syöminen ei mitenkään määrittele mun elämääni tai ohjaile sitä. Voin hyvin syödä yhtenä päivänä vain pari leipää ja toisena kolme lämmintä ateriaa. Olen enemmin makean ystävä, kuin suolaisen syöjä.

Kokosin tähän muutaman ajatuksen siitä, miten syödä vähemmän/paremmin. Nämä ovat vain minun ajatuksiani, eivät siis mitään tieteellistä faktaa.

http://genika.net


1. Älä lisää salaattiin salaatinkastiketta! Siis tämä on iänikuinen mysteeri, jota en vain käsitä. Jos olet huolissasi painostasi, miksi salaattiin pitää kaataa desikaupalla jotain litkua päälle? :D Salaatin maku peittyy ja useimmat kastikkeet ovat pahoja. Kastikkeiden käyttö on täysin tottumuskysymys - siitä voi siis myös opetella pois. ;)

2. Syö vain kun sinulla on nälkä. It's so simple. Tähän liittyy myös kohta 5.

3. Syö vain sen verran, että näläntunne on tyydytetty. EI siis lautasta tyhjäksi/niin paljon kuin maha vetää, vaan just sen verran, ettei enää tunnu nälkää. Se on yllättävän pieni määrä. Ja hei huom, mieliteko ei ole nälkää. ;)

4. Psyykkaa itseäsi! Henkisellä psyykkaamisella saa yllättävän paljon aikaan. Jos annos näyttää pieneltä ajattele mielessäsi, että onpas iso annos, täytyn tästä varmasti! Pureskele myös huolellisesti ja hitaasti -> ruokaa tuntuu olevan enemmän.

5. Älä syö pelkästä tottumuksesta. Jälkkäriä ei tarvitse syödä vain koska niin aina tehdään. Kahvin kanssa ei tarvitse keksiä/pullaa/namua vain siksi että niinkin aina tehdään. Pihvi maistuu hyvältä myös ilman yrttivoita. Valintoja, valintoja.

6. Kokkaa itse - ruuan käry saa ainakin minun ruokahaluni vähenemään.

7. Käytä kevyttuotteita. Jos jokin tuote maistuu kevytversiona ihan kamalalta, älä hyvä ihminen sitä osta. Sen sijaan osa tuotteista maistuu tismalleen samalta täysrasvaisena tai kevytversiona, eli niitä kannattaa suosia. Vähemmän rasvaa, mutta sama maku, why not?
Minä olen tottunut juomaan kevytmaitoa ja olen pitkään ajatellut, että voisin helposti siirtyä ykkösmaitoon, sillä se maistuu täysin samalta, mutta on kuitenkin sen 1/2% kevyempää. Siitä olisi helppo vähentää rasvaa! :)
Sen sijaan olen sitä mieltä, että mitään pahaa ei kannata syödä vaikka se miten olisi kevyttä. Itse esimerkiksi teen kaikki ruokani aina kunnon voilla ja kuohukermalla. ;)

Jos kaikki noudattaisivat kohtia 2. ja 3., väitän ettei liikalihavia olisi niin paljon. Itsekuri on tietysti avainasemassa tässäkin, kuten kaikessa muussakin. Ruoka ei saisi hallita kenenkään elämää. Kyllä jokainen itse tunnistaa, missä painossa ja muodoissa olo tuntuu hyvältä. Siihen kannattaa pyrkiä. :)

http://www.helenbernhardbakery.com

Haluan vielä muistuttaa, etten mitenkään vähättele ihmisten syömistottumuksia tai aseta itseäni jalustalle "roolimalliksi". Kerron vain omia ajatuksiani ja käsityksiäni syömisestä. :)

Nyt keskustelua kehiin! Miten sinä syöt? Onko syömisen kontrolointi sinulle vaikeaa? :) Löytyykö hyviä vinkkejä terveelliseen syömiseen?

7 kommenttia:

Riikka kirjoitti...

Ää saat kuulostamaan kaiken niin helpolta:D

vra kirjoitti...

Riikka, Hah! :D En edes itse noudata noita (kaikkia), koska mulla ei ole koskaan ollut paino-ongelmia. :) Nää on vain sellaisia yksinkertaisia juttuja, joiden uskon auttavan painonhallinnassa! :)

Siiri kirjoitti...

Se mitä mä oon oppinut laihdutuksesta ja terveydestä niin 2 ja 7 on pielessä:) 2 siks että ihmisen pitää syödä säännöllisesti, eli 3 tunnin cäkein. Niin ettei nälkä ja himot yllätä!:) silloin annokset ovat johtuu kokoisia ja aineenvaihdunta toimii. Sillä ei laihdu että on koko päivän syömättä ja vetää kaapit tyhjiksi kun nälkä iskee illalla. Ja laihdutuksen aikana pitää syödä paljon myös -eri asia mitä syö:) ei sitä paastolla saada muuta kuin jojoilua :) ja kevyttuotteita kannattaa suosia tai tarkkailla ennemminkin rasvan laatua kuin määrää:. Kun taas esim kevytlimsoja ei voi sanoa terveellisiksi! :) ja fakta on se että ne mistä otetaan rasvat pois, niihin lisätään enemmän sokeria ja myös lisäaineita.. :) mutta laihdutus ei ole helppoa!:) ps ei ollut tarkoitus päteä

vra kirjoitti...

Siiri, Okei! :) Siis todellakin saa kertoa tietonsa ja kokemuksensa - sitä varten mä halusin tähän keskustelua aikaan! :)
Mulla ei siis oikeesti oo minkään tasoista kokemusta laihduttamisesta, joten nämä olivat vain mun mielipiteitäni ja ajatuksiani. :D

Siiri kirjoitti...

=) hyvä

Sarppa kirjoitti...

Jos kaikki noudattaisivat kohtaa 2, maailmassa olisi VIELÄ enemmän lihavia kuin mitä nyt. Nälän tunne tarkoittaa, että olet MYÖHÄSSÄ ruokailun aikataulusta. =) Tämä on faktaa !!!!!!!

<3<3<3

vra kirjoitti...

Sarppa, Luotan suhun! ;)